بيان هام للاتحاد الأوروبي بخصوص انتهاء الهدنة في اليمن

بروكسل ((عدن الغد))خاص:


بيان حول انتهاء هدنة الأمم المتحدة في اليمن
أصدرت بعثة الاتحاد الأوروبي مع البعثات الدبلوماسية للدول الأعضاء في الاتحاد والمعتمدة لدى اليمن البيان التالي:

 

يعبر رؤساء البعثات الدبلوماسية للاتحاد الأوروبي ودوله الأعضاء المعتمدون لدى اليمن عن قلقهم البالغ إزاء عدم تمديد الهدنة في ٢ أكتوبر بحسب اقتراح المبعوث الخاص للأمم المتحدة غروندبرغ. المطالب المتشددة من قبل الحوثيين لم تسهل المهمة.

 

قدمت الهدنة فوائد ملموسة للشعب اليمني، بما في ذلك الانخفاض الكبير لعدد الضحايا من المدنيين، ومنح اليمن أطول فترة من الهدوء النسبي خلال سبع سنوات وايضا أكثر من مليون طن متري من الوقود عبر ميناء الحديدة وتمكن أكثر من ٢١٠٠٠ يمني من السفر جوا الى الخارج من صنعاء.

 

يتيح مقترح الهدنة من قبل المبعوث الأممي غروندبرغ إمكانية تعزيز أثر الهدنة، ويشمل ذلك دفع مرتبات الموظفين المدنيين ورحلات إضافية من وإلى صنعاء ودخول شحنات الوقود عبر ميناء الحديدة دون عوائق، مع أهمية إعادة فتح الطرق خاصة حول تعز. من شأن ذلك كله أن يحسن حياة ملايين اليمنيين.

 

سينجم عن العودة إلى النزاع المسلح معاناة للنساء والرجال والأطفال اليمنيين بشكل لا يوصف، وتفاقم الوضع الإنساني المتردي أصلا في البلد. ليس هذا ما يريده اليمنيون ولا ما يستحقونه.

 

نحث الأطراف على الالتفات إلى دعوة المبعوث الأممي غروندبرغ للتحلي بالهدوء وضبط النفس مع استمرار المفاوضات وتجنب الأفعال التي لا طائل منها.  كما نعبر عن القلق العميق إزاء التهديدات الغير مقبولة من قبل الحوثيين بمهاجمة الشركات النفطية والشحن التجاري في البلدان المجاورة.  نحث الحوثيين تحديدا على الاعتدال في مطالبهم والتعاطي بشكل بناء مع المبعوث الأممي غروندبرغ كي تستمر الهدنة وتتطور إلى وقف فعال لإطلاق النار، مما يمهد الطريق لعملية شاملة تفضي إلى السلام في اليمن. يحتاج البلد السلام، وكذلك المنطقة.

 

https://www.eeas.europa.eu/delegations/yemen/statement-un-truce-expiration-yemen_en?s=211&page_lang=ar

Statement on UN Truce Expiration in Yemen

The Delegation of the European Union issues the following statement together with the diplomatic missions of the EU Member States accredited to Yemen

 

 

Heads of Mission of the European Union and its Member States accredited to Yemen are extremely concerned by the failure to extend the truce on 2 October as proposed by UNSE Grundberg. The Houthis’ maximalist demands have not facilitated the task.  

 

The truce has delivered tangible benefits to the Yemeni people, including a substantial decrease of civilian casualties, providing Yemen the longest period of relative calm in more than seven years; as well as over 1M metric tons of fuel through the port of Hodaydah; and the possibility for more than 21,000 Yemenis to fly internationally from Sana’a.

 

UNSE Grundberg’s truce proposal offers the possibility of enhancing the truce’s impact, including payment of salaries to civil servants, additional flights to and from Sana’a, unfettered oil shipments through the port of Hodaydah and, importantly, the reopening of roads, notably around Taiz. This would improve the life of millions of Yemenis.

 

A return to armed conflict would result in indescribable suffering for Yemeni women, men and children, and would exacerbate the already dire humanitarian situation in the country. This is not what Yemenis want, or deserve.

 

We urge the parties to heed UNSE Grundberg’s call for calm and restraint while negotiations continue, avoiding unhelpful acts. We are gravely concerned by Houthis’ unacceptable threats to attack oil companies and commercial shipping operating in neighboring countries. We urge in particular the Houthis to moderate their demands and to engage constructively with UNSE Grundberg so that the truce can continue and develop into an effective cease-fire, paving the way for a comprehensive process leading to peace in Yemen. The country needs peace, the region too.

 

https://www.eeas.europa.eu/delegations/yemen/statement-un-truce-expiration-yemen_en?s=211